Kiusaamiseen ja opiskelijoiden riitoihin puuttuminen
- Kiusaamista ei ole aina helppoa havaita.
- Oppilaiden välisen dynamiikan tai opetustilanteiden muuttuessa niitä voi esiintyä mukavastikin toimivissa ryhmissä.
- Erilaisten oppilaiden välisiin suhteisiin voidaan vaikuttaa esimerkiksi istumajärjestyksellä, ryhmätöiden ryhmävalinnoilla sekä erilaisilla vastuutehtävillä.
- Hankaluuksia voi vähentää täten erilaisilla ryhmäkokoonpanoilla. Koulun tulisi lähtökohtaisesti ohjata erilaisia oppijoita toimimaan yhdessä.
- Tulehtuneissa tilanteissa voi olla kuitenkin hyvä pitää kiusattu ja kiusaaja erillään.
- Jo tapahtuneita kiusaamistilanteita voi selvitellä oppilaiden keskinäisellä vertaissovittelulla. Vertaissovitteluissa voi käyttää apuna muita oppilaita tai tutor-oppilaita, jotka auttavat keskustelun hyvän ilmapiirin luomisessa sekä erilaisten näkökulmien esiintuomisessa. Opettajien läsnäolo voi näissä tilanteissa toimia negatiivisesti.
(Cantell 2010)
Opettaja ei saa syyllistyä kiusaamisen vähättelyyn. Kiusaaminen on aina kiellettyä. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä on avainasemassa koko koulun toimintakulttuuri. Kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen olevat sopimukset ja toimintamallit tulee olla kaikille tiedossa, ja niitä tulee noudattaa. Hyvä yhteishenki tarvitsee koko kouluyhteisön aikuisten yhteistyötä. (Cantell 2010)