Kuinka saada negatiivisesti kouluun suhtautuva opiskelija innostumaan opiskelusta?

  • Opiskelusta tulisi tehdä mielekästä.
  • Oppituntien tulisi olla hyvin rakennettuja, vaihtelevia ja innostavia.
  • Opettajan tulisi luoda postiviinen ilmapiiri luokkaan.
  • Opettajan tulisi suhtautua opiskelijoihin myönteisesti ja kunnioittavasti luoden myönteisen auktoriteetin.

(Saloviita 2007)

Jos innostumattomuus ja negatiivisuus tarttuu koko luokkaan, voi tilanteeseen auttaa opettajan totutusta poikkeava käytös. Opettaja voi yrittää herättää oppilaissa erilaisia tuntemuksia, yllättää, suututtaa, leikittää, kiihottaa tai tuottaa pettymyksen. Huonollakin vitsillä voi piristää oppilaita.  Opettaja voi myös keskeyttää opetuksensa, tiedustella innostumattomuuden syitä, pitää keskustelutunnin ja kuunnella oppilaitaan tai antaa heidän kirjoittaa näkemyksistään. Joissain tapauksissa voi olla, että kuitenkaan mikään ei auta ja se on vain hyväksyttävä.  (Kontula 2010)

Jatkuvasti negatiivisesti suhtautuvalle valittajalle ei pidä antaa tilaa olemalla hänen kanssaan samaa mieltä tai myöntymällä hänen mielipiteisiinsä. On tyypillistä, että negatiivisesti suhtautuva keskeyttää muiden puheen lisätäkseen näkökulmaan oman negatiivisen mielipiteensä. Tilaa antamalla negatiivisia kommentteja tekevä ihminen hyödyntää entisestään vastapuolen epäröinnin tai vastaantulon ja hän täyttää pian valituksellaan jokaisen hiljaisen hetken omilla kannanotoillaan.  Jatkuvasti negatiivisesti suhtautuvan väliintulot voi pysäyttää ilmaisemalla napakasti oman eriävän näkökulman asiasta. Mahdollisuutta asian näkemiseen positiivisessa valossa sekä ratkaisukeskeisesti korostetaan, samalla kehottaen häntä suuntaamaan energiansa ja osaamisensa ongelmien ratkaisuun. Negatiivisesti suhtautuvaan käyttäytymiseen tai negatiivisuuden viljelemiseen voi puuttua myös tilanteen jälkeen kahdenkeskisessä keskustelussa. Kaikessa kohtaamisessa kannattaa pysyä miellyttävänä sekä kohteliaana ja varoa nolaamasta vastapuolta. (Heiskanen 2011.)