Myöhästely

  • Opiskelija kannattaa ottaa keskusteluun kaksin.
  • Hänelle tulee selventää ettei myöhästyminen ole hyväksyttävää ja yhteisistä säännöistä pidetään kiinni.
  • Jatkuvassa  myöhästelyssä opiskelijan kanssa kannattaa keskustella arkirutiineista ja riittävän unen määrästä, jotta aamulla olisi helpompaa.
  • Kun opiskelija onnistuu ja tulee ajoissa voidaan se huomata myönteisesti: "kiva kun tulit", "hienoa olet ajoissa"

(Saloviita 2007)

Vaikka nuori on esimerkiksi ammattioppilaitoksessa ensisijaisesti oppimassa ammattia, opittavat taidot saattavat etenkin aluksi olla esiammatillisia perustaitoja kuten aikataulujen noudattamista ja sääntöjen opettelua. Jos nuori tulee maailmasta, jossa arjen rakenteet eivät ole toimineet, ja "ympäriinsä hengaaminen" on saattanut täyttää haastavan nuoren päivän. Vaatimus saapua kouluun kello kahdeksan saattaa tuntua lähes mahdottomalta eikä totuttua päivä rytmiä ole helppo hetkessä muuttaa. Jos opettaja antaa oppilaalle ehdottomat vaatimukset "joko tulet ajoissa, tai jäät kokonaan pois", valinta kääntyy useimmiten helpoimman puolelle eli pois jäämiseen. Opettaja on ison haasteen edessä valitessaan opetustyyliään. Hän joutuu miettimään, miten haastava nuori "sopeutetaan" taas arkeen. Useimmiten toimii parhaiten "pehmeä puskeminen", jolloin sinnikkäästi, mutta ilman pakottamista, ohjataan nuorta kohti koulun rytmiä.  (Lehtoranta & Reinola 2007)