Opiskelijan näsäviisas käytös
- Niin sanottujen näsäviisaiden oppilaiden kommentit voivat kohdistua joko opettajaan tai toisiin oppilaisiin.
- Opettaja voi kiittää oppilasta hienoista kommenteista ja kääntää kritiikin positiiviseksi.
- Opettajan on hyvä tiedostaa, että hänen ei tarvitse tietää kaikkea ja oppilas voi todella olla häntä viisaampi.
- Joskus kannattaa jopa näytellä tietämätöntä.
- Viisastelijoiden varominen ja vältteleminen ei kannata, vaan heidät kannattaa ottaa haasteena.
- Heidän opetukseen mukaan saaminen on opettajalle palkitsevaa.
- Opettaja voi myös vain sivuuttaa viisastelijan. Reagoimattomuus voi saada hänet opiskelemaan normaaliin tapaan.
- Opettajan kuuluu keskustella oppilaiden kanssa siitä, millainen kommentointi on ei-toivottua ja samalla ohjata sitä asialliseen suuntaan.
- Nopea oppija alkaa usein kommentoida ikävästi turhautuessaan. Tällöin ratkaisuna voi olla haasteiden lisääminen hänen oppimiseensa.
- Oppilaan kanssa voi keskustella toisen asemaan asettumisesta.
- Myös huumorilla voi selvitä tilanteista, kuitenkin muistaen olla nolaamatta oppilasta.
- Opettajan on vältettävä kuitenkin nokkeluudesta kilpailemista.
- Tärkeintä onkin tehdä mahdollisimman nopeasti selväksi, että ei ole mitään syytä, joka oikeuttaisi huonon käytöksen.
(Cantell 2010)