Opiskelijan näsäviisas käytös

  • Niin sanottujen näsäviisaiden oppilaiden kommentit voivat kohdistua joko opettajaan tai toisiin oppilaisiin.
  • Opettaja voi kiittää oppilasta hienoista kommenteista ja kääntää kritiikin positiiviseksi.
  • Opettajan on hyvä tiedostaa, että hänen ei tarvitse tietää kaikkea ja oppilas voi todella olla häntä viisaampi.
  • Joskus kannattaa jopa näytellä tietämätöntä.
  • Viisastelijoiden varominen ja vältteleminen ei kannata, vaan heidät kannattaa ottaa haasteena.
  • Heidän opetukseen mukaan saaminen on opettajalle palkitsevaa.
  • Opettaja voi myös vain sivuuttaa viisastelijan. Reagoimattomuus voi saada hänet opiskelemaan normaaliin tapaan.
  • Opettajan kuuluu keskustella oppilaiden kanssa siitä, millainen kommentointi on ei-toivottua ja samalla ohjata sitä asialliseen suuntaan.
  • Nopea oppija alkaa usein kommentoida ikävästi turhautuessaan. Tällöin ratkaisuna voi olla haasteiden lisääminen hänen oppimiseensa.
  • Oppilaan kanssa voi keskustella toisen asemaan asettumisesta. 
  • Myös huumorilla voi  selvitä tilanteista, kuitenkin muistaen olla nolaamatta oppilasta.
  • Opettajan on vältettävä kuitenkin nokkeluudesta kilpailemista.
  • Tärkeintä onkin tehdä mahdollisimman nopeasti selväksi, että ei ole mitään syytä, joka oikeuttaisi huonon käytöksen.

(Cantell 2010)