Vaarallisen oppilaan kohtaaminen
- määrittele kohtaamasi henkilön vaarallisuus, älä aliarvioi
- pidä yli 4 m välimatka
- huomioi asentosi, painopiste päkiöillä, valmiina pakenemaan
- pidä kämmenet edessä avoimina
- poista vahingoittavat materiaalit
- mieti pakoreitti tilasta jo ennakolta
- pyri siirtymään niin, että saat itsesi ja kohteen väliin jotakin
- laukaise tilanne puhumalla
- puhu rauhallisella äänellä, myötäile ja anna jossain määrin periksi
- älä uhkaile tai komentele
- selvitä mitä uhkaaja haluaa, pelaa aikaa
- älä leiki sankaria
- huomioi muiden turvallisuus (uhkailija tai oppilaat ulos luokasta)
- pyydä muita oppilaita hakemaan lisäapua
- soita tarvittaessa hätänumeroon 112 tai koulun omalle vartijalle
- jos oppilas rauhoittuu, anna kehuja
- älä näytä omaa tunnetilaasi (kuohuntaa)
- vältä fyysistä kontaktia
(Henkilturvallisuus oppilaitoksissa. Vaarallisen henkilön kohtaaminen. Saloviita 2014. Kontu & Koskela 2008. Kyllönen & Rickman 2000)
Toimintasuunnitelmia
- Jos joudut kohtaamaan "riskioppilaan", varmista, että apu on lähellä
- poista vaaralliset esineet
- sovi koodisana, jonka turvin voit hälyttää huomaamattomasti apua paikalle (soittamalla lähellä olevalle opettajalle ja pyytämällä kollegan mielipidettä)
- pue kengät kunnolla jalkaan tai ota ne kokonaan pois
- varmista pakoreitti
- varmista, että itsesi ja oppilaan välissä on jokin iso esine, esimerkiksi pöytä
- poistu tarvittaessa uhkaavasta tilanteesta johonkin tekosyyhyn vedoten, esimerkiksi kansliaan unohtunut kirja
- harjoittele irrottautumisia ennakkoon
(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008.)
Riskioppilaan profiili
- erakoitunut ja eristäytyvä
- koulukiusaamisen uhri
- mielenterveysongelmat
- mieltymys synkkään viihteeseen
- ääriaatteiden ihailu
- kiinnostus väkivaltaan ja aseisiin
- oudot kouluaineet ja kirjoitukset
- vihjailevat puheet
- uppoutuminen internettiin
(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008.)
Viitteitä mahdollisesta hyökkäyksestä
- kasvojen lihasten kiristyminen
- silmien siristely
- hampaiden yhteen pureminen
- sierainten laajentuminen
- etukumaran asennon hakeminen
- käsien nyrkkiin puristuminen
(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008.)
Oppilaan hyökkääminen
- säilytä toimintakykysi, noudata tilanteeseen sopivaa toimintatapaa
- toimintatapa riippuu kulloisestakin tilanteesta ja sen osatekijöistä
- varmista pakoreitti ja pakene
- heitä tarvittaessa oppilasta esimerkiksi nipulla papereita, joka antaa aikaa pakenemiseen
- älä lamaannu vaikka oppilas kävisi fyysisesti kiinni
- irrottaudu oppilaan otteesta. HARJOITTELE!!!
- pysy liikkeessä, älä jää maalitauluksi
- lukitse oppilas esimerkiksi luokkaan jos mahdollista
(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008. Hurme&Kyllönen 2014)
Kouluampuminen
- hälytä mahdollisimman varhain apua numerosta 112
- älä lähesty aseella uhkaavaa oppilasta
- vältä näköyhteyttä uhkaajaan
- pysy poissa pitkiltä käytäviltä tai avoimista tiloista
- hakeudu suojaa esimerkiksi paksun seinän taakse
- huomioi, että luoti läpäisee esimerkiksi luokan oven
- tiedota tilanteesta vastaan tulevia henkilöitä
- selvitä onko poistumisreitit suojassa mahdolliselta tulitukselta
- evakuoi vaarasta poispäin
- evakuointi tapahtuu yhteiskäskyllä
- reput ja kirjat jätetään luokkaan
- tunne poistumisreittisi
- jos evakuointi ei mahdollista, lukitse luokan ovi ja käske oppilaat vatsalleen makaamaan
- vältä paniikkia
- informoi oppilaita äärimmäisestä hiljaisuudesta
- älä jätä oppilaita yksin
(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008)
Väkivallan jälkeen
- mahdollisten vammojen ensiapu
- vammojen dokumentointi
- älä jää tilanteeseen kahden väkivaltaisen oppilaan kanssa, vaikka oppilas olisin jo rauhoittunut
- defusing ja debriefing
- ilmoitus väkivallasta
- ulkopuolinen selvitys tapahtuneesta
(Hurme&Kyllönen 2014)