Vaarallisen oppilaan kohtaaminen

  • määrittele kohtaamasi henkilön vaarallisuus, älä aliarvioi
  • pidä yli 4 m välimatka
  • huomioi asentosi, painopiste päkiöillä, valmiina pakenemaan
  • pidä kämmenet edessä avoimina
  • poista vahingoittavat materiaalit
  • mieti pakoreitti tilasta jo ennakolta
  • pyri siirtymään niin, että saat itsesi ja kohteen väliin jotakin
  • laukaise tilanne puhumalla
  • puhu rauhallisella äänellä, myötäile ja anna jossain määrin periksi
  • älä uhkaile tai komentele
  • selvitä mitä uhkaaja haluaa, pelaa aikaa
  • älä leiki sankaria
  • huomioi muiden turvallisuus (uhkailija tai oppilaat ulos luokasta)
  • pyydä muita oppilaita hakemaan lisäapua
  • soita tarvittaessa hätänumeroon 112 tai koulun omalle vartijalle
  • jos oppilas rauhoittuu, anna kehuja
  • älä näytä omaa tunnetilaasi (kuohuntaa)
  • vältä fyysistä kontaktia

(Henkilturvallisuus oppilaitoksissa. Vaarallisen henkilön kohtaaminen. Saloviita 2014. Kontu & Koskela 2008. Kyllönen & Rickman 2000)

Toimintasuunnitelmia
  • Jos joudut kohtaamaan "riskioppilaan", varmista, että apu on lähellä
  • poista vaaralliset esineet
  • sovi koodisana, jonka turvin voit hälyttää huomaamattomasti apua paikalle (soittamalla lähellä olevalle opettajalle ja pyytämällä kollegan mielipidettä)
  • pue kengät kunnolla jalkaan tai ota ne kokonaan pois
  • varmista pakoreitti
  • varmista, että itsesi ja oppilaan välissä on jokin iso esine, esimerkiksi pöytä
  • poistu tarvittaessa uhkaavasta tilanteesta johonkin tekosyyhyn vedoten, esimerkiksi kansliaan unohtunut kirja
  • harjoittele irrottautumisia ennakkoon

(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008.)

Riskioppilaan profiili
  • erakoitunut ja eristäytyvä
  • koulukiusaamisen uhri
  • mielenterveysongelmat
  • mieltymys synkkään viihteeseen
  • ääriaatteiden ihailu
  • kiinnostus väkivaltaan ja aseisiin
  • oudot kouluaineet ja kirjoitukset
  • vihjailevat puheet
  • uppoutuminen internettiin

(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008.)

Viitteitä mahdollisesta hyökkäyksestä
  • kasvojen lihasten kiristyminen
  • silmien siristely
  • hampaiden yhteen pureminen
  • sierainten laajentuminen
  • etukumaran asennon hakeminen
  • käsien nyrkkiin puristuminen

(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008.)

Oppilaan hyökkääminen
  • säilytä toimintakykysi, noudata tilanteeseen sopivaa toimintatapaa
  • toimintatapa riippuu kulloisestakin tilanteesta ja sen osatekijöistä
  • varmista pakoreitti ja pakene
  • heitä tarvittaessa oppilasta esimerkiksi nipulla papereita, joka antaa aikaa pakenemiseen
  • älä lamaannu vaikka oppilas kävisi fyysisesti kiinni
  • irrottaudu oppilaan otteesta. HARJOITTELE!!!
  • pysy liikkeessä, älä jää maalitauluksi
  • lukitse oppilas esimerkiksi luokkaan jos mahdollista

(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008. Hurme&Kyllönen 2014)

Kouluampuminen
  • hälytä mahdollisimman varhain apua numerosta 112
  • älä lähesty aseella uhkaavaa oppilasta
  • vältä näköyhteyttä uhkaajaan
  • pysy poissa pitkiltä käytäviltä tai avoimista tiloista
  • hakeudu suojaa esimerkiksi paksun seinän taakse
  • huomioi, että luoti läpäisee esimerkiksi luokan oven
  • tiedota tilanteesta vastaan tulevia henkilöitä
  • selvitä onko poistumisreitit suojassa mahdolliselta tulitukselta
  • evakuoi vaarasta poispäin
  • evakuointi tapahtuu yhteiskäskyllä
  • reput ja kirjat jätetään luokkaan
  • tunne poistumisreittisi
  • jos evakuointi ei mahdollista, lukitse luokan ovi ja käske oppilaat vatsalleen makaamaan
  • vältä paniikkia
  • informoi oppilaita äärimmäisestä hiljaisuudesta
  • älä jätä oppilaita yksin

(Henkilöturvallisuus oppilaitoksissa 2008)

Väkivallan jälkeen
  • mahdollisten vammojen ensiapu
  • vammojen dokumentointi
  • älä jää tilanteeseen kahden väkivaltaisen oppilaan kanssa, vaikka oppilas olisin jo rauhoittunut
  • defusing ja debriefing
  • ilmoitus väkivallasta
  • ulkopuolinen selvitys tapahtuneesta

(Hurme&Kyllönen 2014)